fredag 2 januari 2009

Superlätt kycklinggryta


Efter årets två stora helger fyllda av socker & fett är det dags att börja äta grönsaker igen. Dagens kycklinggryta gjorde jag samtidigt som jag snickrade och målade, därmed ingen maträtt man behöver lägga för mycket kärlek vid, den sköter sig bäst själv. Varför jag både använder yoghurt och grädde beror på att yoghurten behöver lite hjälp att "hålla ihop", dvs så att den inte skär sig. Eftersom grytan innehåller mycket grönsaker valde vi att inte servera några extra kolhydrater till.

Som ni ser i receptet använde jag svartpeppar från Vietnam, kan egentligen inte så mycket om olika pepparsorter men jag ser en tydlig trend på ursprungsmärkta kryddor, säkert kommer vi få ser mer av detta inom ett par år. Jag använde också en Indisk curry, en sort som inte riktigt smakar som den vi är vana vid, något mildare och den innehåller ingen gurkmeja!! Ett bra tips är att prova lite olika blandningar och hitta sin egen favorit.

Kycklinggryta 4 pers
900g kyckling, grovstyckad (eller kycklinglår)
2 st morötter
1 st zucchini
3 st portabello
10 st champinjoner
1 st vitlök King solo
2 dl vatten
3 msk Kycklingfond Touch of Taste
2 dl Turkisk yoghurt
0,5 dl vispgrädde
2 tsk Svartpeppar från Vietnam
1 tsk mynta, torkad
1 tsk Indisk curry (se bild)

Bryn kycklingen och de grovhackade grönsakerna i lite smör & olivolja. Tillsätt kryddorna och låt fräsa med i ca 1 min. Häll i vatten, fond, vispgrädde och yoghurten, låt brässera i ca 15 min, toppa gärna med lite mer grovmalen svartpeppar. Voilà, klart att servera!


1 kommentar:

Alfred & Hilding sa...

Fast skulle jag ha gjort den skulle vi inte ätit ännu!