måndag 19 januari 2009

Fiskpinnar på riktigt!


Är ganska dålig på att publicera recept på fisk. Har gått och snokat lite i andras kundvagnar efter vilken fisk dom brukar köpa. Resultat: Lax i dragspelsförpackning och "fisk"pinnar. Så kallade fiskpinnar innehåller mest pinne, ganska dyr pinne med tanke på att det är mjöl, ägg och ströbröd. Idag köpte jag Hokifilé som var MSC-märkt (fryst), perfekt i storlek, ca 80g/filé. Panerade den i mjöl, ägg och ströbröd, stekte med salt & grovmalen vitpeppar i smör/rapsolja på medelvärme. Observera att jag panerade fisken fryst och stekte den direkt. Resultatet blev en krispig yta med saftigt, köttigt innehåll.

Till detta serverade jag en kräftremoulad smaksatt med hummerfond från Touch of Taste, grovhackad dill och lite citronsaft. Den trogne uppmärksamme läsaren förstår ju direkt att jag använde min överblivna danska remoulad som grund och tillsatte avrunna kräftstjärtar och ovan nämda ingredienser. Ett superbra tillbehör till stekt, kokt eller grillad fisk! Passar även finfint bra till dragspelslaxen....

1 kommentar:

Steffo sa...

Hej Johan!!
Jag har en liten fundering och fråga?
Är det inte så att strömming som paserar Kalmar sund blir till namnet sill? Tack för en bra och inspererande blogg!

Love you
Steffo