måndag 5 januari 2009

Citrusmarmelad med tomat


Tänkte leverera ett recept på marmelad. Kan vara kul att koka ihop en citrusmarmelad nu när alla citrusfrukter är som bäst. Ska villigt erkänna att det var väldigt länge sedan jag kokte marmelad. Tror att det kan vara bra att göra det var tredje år så att man inte glömmer hur otroligt mycket socker det är i marmelad!!!! Till 1 kg frukt använde jag 700 g syltsocker! Då gör jag ändå en hemkokt marmelad som innehåller förhållandevis mycket frukt jämfört med en köpemarmelad!

3 st apelsiner
3 st lime
1 st citron
2 st tomater
700 g syltsocker

Skrubba skalet på citrusfrukterna med en ren diskborste i varmt vatten. Skär bort skalet på frukterna utan att få med så mycket "vitt", strimla sedan skalet det finaste du kan.
Skala nu frukterna med en kniv så att alla vita hinnor är borta, skär i grova bitar.

Häll ner frukten och skalet tillsammans med sockret i en kastrull, låt koka upp. Skumma marmeladen och forsätt därefter att koka på medelvärme ca 20 min. Rör om då och då. Gör ett test att marmeladen är klar genom att hälla ut lite marmelad (ca 1 tsk) på en kyld tallrik, ställ in i kylen ett par minuter och dra därefter fingret igenom marmeladen. Det ska då bildas en fin liten kanal genom marmeladen. Häll upp i en burk och förvara i kylen. Det blir ca 1 liter marmelad av detta receptet. Lycka till!

Ska smaka marmeladen till mina nybakta försöksbullar imorgon!

Inga kommentarer: