lördag 3 januari 2009

Rishultskorv och ärtsallad smaksatt med mynta


Korv är väldigt gott. Om man tittar i korvhyllan hos sin lokala handlare ser man att den växer i stort sett för varje dag. Möjligheterna och valen är enorma, det finns en smak för varje tillfälle! Idag valde jag Rishultskorven, köttinnehåll 65%. Korven har även tagit en sväng genom varmröken, vilket är en sällsynt syn för en korv i dessa tider då vi konsumenter vill ha billigare mat med taskiga genvägar. Många "rökta" korvar har aldrig varit i en rök, man väljer istället att använda aromer som ger röksmak, konstigt tycker jag!

Testa detta receptet, snabbt och enkelt som vanligt!
2 pers
1 pkt Rishultskorv
6 st schalottenlök
150 g sockerärtor
100 g bladspenat/mangoldskott
1 klyfta vitlök
1/2 kruka mynta
0,5 dl vispgrädde
salt & svartpeppar

Bryn korven i en stekpanna med lite smör, efterstek i ugn på 150 grader ca 10 min. Fräs grovstrimlad schalotten i olivolja, tillsätt sockerärtorna och fräs ytterligare 1 min. Avsluta med att riva ner en vitlöksklyfta samt att vända ner väl sköljd spenat/mangold & mynta. Slå på grädden och låt sjuda ca 1 min. Salta, peppra och servera till rishultskorven.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rishultskorv är bra för det gör en känd idrottstjej reklam för, men vi tror inte att hon har tillagat den på detta raffinerade sätt. Vi ska prova i nästa vecka. Vi kommer och kollar de vidare övningarna. Hej så länge. Mamma och Affe