onsdag 7 januari 2009

Buffalo chicken wings


Olika styckningsdetaljer av kyckling dyker upp mer å mer i våra matbutiker. Kycklingvingar är väl kanske inget man brukar tillaga så ofta hemma, inte alltför sällan ser man det på olika sportbarer tillsammans med en stor stark! Då serveras kycklingvingarna överfriterade och flottiga tillsammans med någon dålig sweet chilisauce, vilket kan vara gott ibland, men mitt recept på Buffalo chicken wings är självklart mycket bättre! Köp ett paket med färska eller frysta kycklingvingar, naturella och stek i ugn med salt & peppar på 200°C varm ugn ca 15 min, ta ut vingarna och pensla med buffaloglaze, in i ugnen ca 5 min till, färdigt att servera till fredagsstänkaren, ölen eller helt enkelt bara ätas för att det är sketagott! Använd gärna överbliven sås att dippa vingarna i.

Buffalo red pepper sauce
1 dl chilisås
0,5 dl vitvinsvinäger
1 st riven vitlöksklyfta
3 tsk tabasco
1 msk ketchup
2 msk smält smör
0,75 dl vatten
1 msk kycklingfond Touch of Taste
0,5 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
salt & grovmalen svartpeppar

Blanda samtliga ingredienser till en slät sås, låt stå och dra ca 30 min. Färdig att använda som glaze eller dippsås till kycklingvingar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nyår blev riktigt lyckat. Tack för hjälpen! Crème Catalana blev underbart god. Hoppas det är okej att jag kopierar ditt recept på min blogg. Jag försökte länka, men det gick inte.
//Emma