måndag 12 januari 2009

Kycklingköttbullar Thaistyle

Kycklingfärs har en finare struktur i köttfibrerna och blir därmed "kletigare" än den klassiska köttfärsen. Därför kräver den en lite annorlunda hantering, därav bla. majstärkelse i receptet. Själv använder jag kycklingfärs sällan, när jag väl köper den brukar det bli kycklingköttbullar. Här har jag tagit fram ett grundrecept på kycklingköttbullar, ett recept som funkar att smaksätta hur man vill. I dagens recept har jag hämtat inspiration från Asien med de klassiska Thaismakerna kokos, lime, chili och ingefära. En asiatisk frikadell. Jag serverade bullarna med glasnudlar som jag la i kallt vatten ca 15 min, hällde av vattnet noggrant och stekte hastigt i rapsolja. Krydda nudlarna med finhackad persilja, svartpeppar, limesaft och grovhackade cashewnötter!
20 st köttbullar
400 g kycklingfärs
1 dl ströbröd
1 msk maizena
1 tsk ingefära (färskriven)
1 tsk torkade chiliflagor
salt & svartpeppar
Blanda samtliga ingredienser noggrant och forma till 20 st köttbullar. Stek i smör/rapsolja och låt sedan sjuda färdigt i såsen nedan!

Sås
1/2 brk ekologisk kokosmjölk (ca 2 dl)
1/2 dl vitt vin
1/2 dl mjölk
1 msk kycklingfond Touch of Taste
1 vitlöksklyfta finhackad
1 dl böngroddar (jag använde konserverade)
1/4 finstrimlad röd paprika
1/2 finstrimlad gul lök
1 liten morot i valfri form
100g sockerärtor
färsk finhackad chili efter smak
Svetta grönsakerna ett par minuter i lite rapsolja. Tillsätt kokosmjölk, vitt vin, fonden och mjölken. Låt koka upp och smaksätt med chili. Slå såsen över de varma köttbullarna och låt sjuda ett par minuter. Servera med en klyfta färsk lime!

Inga kommentarer: