tisdag 6 januari 2009

Nybakta bullar med min marmelad!


Då var receptet på mina kalljästa frukostbullar färdigutvecklat! Blev helt ok med tanke på hur enkelt det är. Jag kalljäste bullarna i ugnsfasta portionsformar och bakade av dom i de´ samma.
Var noga med att smöra formarna ordentligt. Pensla med ägg och strössla bullarna med linfrö & hirs. Går också bra att strössla med sin egen favorit, havre, rågflingor, hackade nötter m.m.

6 st bullar
1,5 tsk torrjäst
340 g vetemjöl
1 msk linfrö
1 msk korinter eller russin
1,5 tsk salt
2,5 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt varmt vatten (ca 45 grader, det bränner man sig nästan på, torrjäst kräver högre temperatur) och kör i degblandaren ca 6-8 min till en smidig deg. Dela upp degen i 6 bitar, ca 100g/st och forma till bullar som sedan läggs i välsmorda portionsformar som är ugnsfasta. Låt degen stå i rumstemperatur ca 20 min så att jäsningen startar lite grann. Ställ därefter in formarna i kylen och låt stå där tills det är morgon, minst 8 tim. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strössla gärna med linfrö & hirs (funkar utan också), grädda bullarna i ca 15 min på 230 grader. Låt vila ca 5 min innan det är dags att äta frukost.

1 kommentar:

Jeppe/ Anni sa...

äntligen! fan skulle kunna ge vad som helst för få vara med morgonen innan, när det inte funkade riktigt, med ugnen o allt! fantastiskt, då är du en artist johan. o vi älskar dig som allra mest. hoho! väldigt trevligt marmelad recept, enkelt!