måndag 22 december 2008

Webern är framme!


Blev väldigt sugen på en helgrillad kyckling idag. Därför bestämde jag mig för att helgrilla den i min weber. Kryddad med mynta, citron, vitlök och bacon fick den långsamt grillas indirekt i min weber, dvs kycklingen ligger aldrig på glöden. En fantastisk grillningsteknik som jag tillämpar ofta. En hel kyckling tar ca 50-60 min och man behöver inte titta till kyllingen en enda gång. Den sköter sig själv! Som en liten bonus får man en lätt rökt smak på kycklingen när man grillar på detta viset, vill man förstärka den rökta smaken kan man tillsätta alspån.

Till denna helgrillade kyckling serverade jag långa makaroner (Barillas Bucatini) som jag vände i en basilika/vitlöksolja tillsammans med strimlade soltorkade tomater och machésallad. Enkelt, fräscht & väldigt gott!

Basilika/vitlöksolja
1/2 kruka basilika
2 klyftor vitlök
4 msk olivolja
1/4 pressad citron
1/2 dl riven Allerum präst
svartpeppar & salt

Inga kommentarer: