onsdag 31 december 2008

Hare eller Anka!


Ikväll är det stora festdagen! Eftersom jag alltid jobbat på nyårsafton de senaste 15 åren är nyårsfest ett nytt begrepp för mig. I år är vi inbjudna till knytisfest hos våra vänner, vårt uppdrag blir att fixa varmrätt. Upplägget är hare eler anka, kanske båda.....tilläggas bör att vi har en "jägare" i gänget som gärna vill visa upp sitt senaste fällda vilt på självaste nyår Min första tanke när jag fick reda på att vi skulle äta hare var, ooops! Hare är ju inte som falukorv precis, hare har en (kul ordvits...) hyfsat kraftig viltsmak. Jag bestämde mig därför att köra på ankan men kommer ändå att tillaga hare enligt alla konstens regler, just nu ligger den och drar ut restprodukter i mjölk/vatten. Återkommer förhoppningsvis med en bild på en ugnsbakad harsadel.

Ankbrösten väljer jag att knapersteka och servera med blomkål/mandelpotatispuré, rostade smålökar, varmrökt sidfläsk, smörsås på pomerans och Chardonnay samt en krispig krassesallad. Hoppas att kunna leverera en snygg bild på detta senare ikväll!


Gott nytt år på er!

Inga kommentarer: