tisdag 16 december 2008

Pannbiff med löksky


Färs, jag är väldigt svag för färsrätter. De går att variera i det oändliga, kommer att publicera ett par klassiker denna vecka. Den första blir pannbiffar! I många recept använder man ströbröd som utdrygningsmedel, i mitt recept har jag använt couscous som hjälper till att bevara saftigheten i färsen.
4 pers
600 gr blandfärs
1 liten finhackad gul lök
3 ägg
1 dl standardmjölk
1 dl couscous
1 st riven vitlöksklyfta
1 tsk salt
Smaka av med nymald svartpeppar & kryddpeppar

Blanda ihop alla ingredienser. Smeten ska vara relativt "lös" i konsistensen, skall nästan kännas för lös. Bryn biffarna i smör/rapsolja och efterstek 5-10 min i 175 grader varm ugn.

Servera med brynt lök, skysås (slå lite vatten och Kalvfond Touch of Taste i pannan, red av med majsstärkelse), rårörda lingon och kokt potatis. Snåla inte med löken, jag använde två lökar till två personer, stek löken med lite socker, salt & nymald vitpeppar, det blir sketagott!!

Inga kommentarer: