onsdag 24 december 2008

Rimma revbenen inte bara klapparna!


Revben är min favorit på julafton, då menar jag inga torra, överkörda, smaklösa revben, utan saftiga, kryddstarka och alldeles, alldeles underbara revben. Ungefär som en bal på slottet....

Nästa gång det är dags för att laga revben, beställ rimmad direkt i butiken. De flesta butiker med en manuell charkdisk har kunnig personal inom området och ställer mer än gärna upp på era önskemål. Förkoka sedan revbenen i saltat vatten med gul lök, hela svart, vit & kryddpeppar & lagerblad. Koka benen tills köttet är riktigt mört! Revbenen på bilden är endast kokta, kolla in vilken fin rosa rimmad färg dom har fått, framförallt är dom fortfarande väldigt saftiga. Vill man sedan griljera revbenen föreslår jag att ni testar min juliga bbq-marinad nedan. Ofta kan julkryddorna tillsammans med honung och senap bidra till ganska söta glazer, i mitt recept har jag balanserat smaken med lite syra & tomat men fortfarande behållt de klassiska julkryddorna. Pensla på glazen ett 2-3 gånger under griljeringen, ca 10-15 min på 200 grader varm ugn, servera direkt!

Glaze till 2 kg revben
1 liten chili röd
1/2 paprika röd
1 st gul lök
1 st vitlök king solo
1 krm kummin hel
1 tsk ingefära malen
1 tsk pommerans malen
1/2 tsk kardemumma
1/2 tsk nejlika malen
1 brk cocktailtomater på burk
1/2 brk vatten (cocktailtomatburken alltså...)
2 msk kalvfond Touch of Taste
1 msk rödvinsvinäger
1 msk honung
3 msk Sweet Baby´s Hickory & brown sugar (en ny helt ok produkt jag hittade i min affär)
salt & svartpeppar

Bryn grönsakerna tillsammans med kryddorna i smör. Tillsätt resten av ingredienserna och låt sjuda ihop till en simmig konsistens. Mixa slät med en stav mixer, klar att användas!

Lycka till & God Jul!

Återkommer senare med vad som blev årets julklapp till familj & släktingar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Vet inte om du är igång på denna blogg fortfarande men vill så här i julnatten berätta att du just räddade de rimmade revbenen - vi visste inte hur vi skulle krydda- vi skippar dock glazen. Vi bor faktiskt oxå i Åhus! Hälsningar Karin Olofsdotter