torsdag 11 december 2008

Stuvad "palt" med kastanjechampinjoner & rårörda lingon

För ett par veckor sedan var jag uppe i Umeå på jobb och passade då på att bjuda in mig till min vän Sara. Vi har jobbat tillsammans i restaurangbranschen under många år i Åre men försöker att hålla en bra kontakt även fast vi båda två flyttat ifrån Jämtland och Åre. Hursomhelst så bjöd jag in mig själv och fick två alternativ att välja mellan till middag, pasta eller palt? Palt svarade jag direkt, det jag däremot inte var beredd på, var att jag skulle få en följdfråga på detta! Kokt eller stuvad? Direkt tänkte jag, kan man stuva palt? Tydligen. Jag valde iallafall stuvad, tro det eller ej det var riktig gott! Ikväll har jag därför försökt att återskapa denna Norrlandsklassiker men tagit hjälp av Öland och deras motsvarighet till palt, kroppkakor.
Jag började med att tina upp de frysta lingonen tillsammans med lite socker, och rårörde tills sockret smält (225g rårörda kravmärkta lingon 15 spänn!! det är annat än dyr lingonsylt som innehåller allt utom lingon...). Därefter delade jag kroppkakorna, kastanjechampinjonerna och en halv gul lök. Detta fräste jag i en gjutjärnspanna och tillsatte efter ett tag färsk finhackad timjan, vatten, köttbuljong (utan msg) och vispgrädde 40%. Smakade av med grovmalen svartpeppar och lät stuvningen sjuda sig krämig. Serverade med mina rårörda lingon och startade sedan att lasta in. Testa, det är riktigt gott! PALTKOMA......HERE I COME....

Inga kommentarer: