fredag 12 december 2008

Fredagspizza!



Ikväll serverades det två sorters pizza till en dansk, två gotlänningar och en skåning. Förvirringen var total när jag ödmjukt frågade vad man helst inte kunde tänka sig på en pizza, svaren blev alltför många så jag bestämde mig för att gå min egen väg och servera en thai chicken pizza och en något mer Italiensk variant med salami, grillad kronärtskocka, soltorkad tomat och getost. Huvudsaken när ni bestämmer er egen smak på er pizza, är att ni inte lägger på för mycket ingredienser! Tänk inte att ni måste få på så mycket mat som möjligt på pizzan, sansa er, för mycket "pålägg" blir bara som en enda geggamoja. Less is more! Glöm inte att osten alltid ska hamnar ovanpå tomatsåsen, aldrig överst!!! Idag levererar jag ett recept på klassisk pizzasallad med 1-2-3 lag.


1 kg strimlad vitkål
0,5 dl rapsolja
0,5 dl ättika 12%
1 dl socker
1,5 dl vatten
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk oregano
svartpeppar & salt

Inga kommentarer: