måndag 15 december 2008

Honungsrostad Müsli


Hemmagjord nötmüsli, enkelt, smakrikt, inget tillsatt socker! Prova att göra er egen müsli, se till att hitta en bra hälsokostbutik som har ett stort utbud av nötter, maltrostad havre, ekologiska russin, honung från trakten m.m m.m m.m. Varje fredag brukar jag botanisera mig i "min" affär där jag bor, det är fantastiskt inspirerande att gå och titta på alla noga utvalda råvaror som säljs där. En müsli som jag brukar göra innehåller maltrostad havre (sockerfri), jumborussin, hasselnötter, pistagenötter, solrosfrö, pumpakärnor, cashew och mandel. Jag börjar med att rosta nötter, fröer & russin tillsammans med honung (köp inte flytande honung, vill du ha en flytande honung, värm burken 1 min i mikron så har du en flytande honung utan en massa tillsatser) i 225 grader, ca 8-10 min. Rör om i blandningen ett par gånger. Krydda med malen kanel & kardemumma. Blanda den avsvalnade nöt/frömixen med maltrostad havre, färdigt! Ät till frukost tillsammans med ett par matskedar Turkisk yoghurt, en perfekt start på dagen.

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här låter grymt! Måste komma ifrån de eländiga Kelloggs SpecialK. Har tjatat ut både havregrynsgröten och flingorna, dags för müsli.