fredag 26 december 2008

Lasagne med kyckling


God fortsättning på er! Idag på juldagen tyckte jag det var dags för något annat än julmat, visst är det gott med julmat men man blir ganska fully booked! Dagens tips blir en variant på köttfärslasagne där jag använt kyckling som huvudråvara. Om man utgår ifrån den klassiska köttfärssåsen men använder tärnad förstekt kyckling istället, har man en bra början. Smaksätt med valfria grönsaker och kryddor, jag valde paprika, majs, gul lök, cocktailtomater på burk, soltorkade tomater, basilika, mynta, curry, vitlök & chili. Glöm inte att balansera de oftast syrliga cocktailtomaterna med lite socker, det gör underverk! Gör en klassisk ostsås men sätt lite extra smak på den med hjälp av en lagrad ost (jag använde vällagrad prästost), lite vitlök och basilika.

Lägg lasagnen i fyra lager. Det tvistas i Italien om hur många lager en lasagne skall läggas, de flesta är överens om 4 lager.....Jag provade lasagneplattor av fullkorn, tyvärr blev jag inte helt nöjd. Fullkornsplattorna vägrade i stort sett att suga åt sig någon vätska vilket resulterade i att lasagnen kändes mindre krämig. Nästa gång blir det helt vanliga vita plattor med supersnabba kolhydrater!

Inga kommentarer: