onsdag 17 december 2008

Moussaka med grekisk yoghurt


Färsrätt nr 2. Moussaka, en Grekisk lasagne. Hur ofta gör man Moussaka? Väldigt sällan. Hur ofta använder man aubergine? Väldigt sällan. Testa att göra en klassisk Moussaka, grymt gott. Lite bökigare än spaghetti och köttfärssås, men man får igen det när man väl sitter där och lastar in i kakhålet....

Linas betyg blev 9 av 10 möjliga! Hemligheten är att man inte får vara rädd för att krydda auberginen, den är ju trots allt ganska smaklös. Stek den i smör/olivolja och krydda med vitlök, grovmald svartpeppar och salt. Idag får ni ett klassiskt recept som jag tycker ni ska förstärka med er egen smak. Jag använde soltorkad tomat, kalvfond (Touch of Taste) och chili i min köttfärs, samt att jag använde en lagrad prästost i bechamelsåsen.

4-6 port
6 st förkokta skivade potatisar
1,5 auberginer
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
400 g köttfärs
2 msk tomatpuré
3 msk kalvfond Touch of Taste
1/2 färsk chili
strimlad soltorkad tomat
färsk oregano
svartpeppar
salt
Gör köttfärsröran på samma sätt som en köttfärssås.
Ostsås
2 msk vetemjöl
1 msk smör
3 dl mjölk
2 dl riven Allerum prästost

Smält smöret i en kastrull, tillsätt vetemjölet under vispning. Tillsätt därefter mjölken, lite i taget under hyfsat kraftig vispning. Smaka av med osten, salt och peppar.

Varva skivad potatis, stekt skivad aubergine, köttfärsröran och ostsåsen i en ugnsfast form. Avsluta med aubergine och ostsås, gratinera i ugn, 175 grader ca 25-30 min. Servera med grekisk yoghurt!

Inga kommentarer: