måndag 15 december 2008

Isterband med blomkål & timjankryddade rödbetor


Då var det dags att damma av isterbanden. Idag valde jag att köpa syrliga isterband från Småland, dom var helt ok. Välj era egna favoriter, kan vara roligt att prova några olika eftersom smaken ofta skiljer sig ganska mycket beroende på tillverkare.

Eftersom jag av någon konstig anledning försöker hålla ner intaget av kolhydrater valde jag att servera banden med stuvad blomkål, fan vad gott det är med allt som är stuvat, eller....ok kanske inte allt men många råvaror smakar bättre stuvade, blomål är ett exempel. Jag köpte även hela inlagda rödbetor som jag marinerade i rapsolja, gourmetsalt (Falksalt), färsk timjan och lite honung. Kombinationen är kanon.

Snitta och förstek banden i en stekpanna med lite smör, efterstek i ugnen. Förkoka blomkålsbuketterna och gör en klassisk bechamel, använd ett klassiskt recept från er faviritkokbok. Smaksätt bechamelsåsen med kycklingfond (Touch of Taste), svartpeppar och eventuellt lite salt, avsluta med grovhackad bladpersilja och blomkolsbuketterna. Servera tillsammans med isterbanden, stark valfri senap och rödbetorna. Drick en kall Hof till detta och lyckan e gjord!

2 kommentarer:

Frisse-Jenny sa...

Hej gamle vän. Det känns som du lagar mat till min underbare sambo Sten, han vill prova alla rätter... Va fin blogg du har, kul å läsa. Stor kram å God jul från Jenny och Sten

Anonym sa...

finfint handlar du för mig också :)

kramar
Stone