tisdag 9 december 2008

Julebak med saffran


Stum av förvåning har jag idag, för första gången tror jag, bevittnat min sambo baka kaka. Hon är ju snart en fullfjädrad narkos-sköterska men de som så många inte vet om henne är att hon har en gedigen hotell & restaurangutbildning i bagaget. Som ni säkert förstår är det jag som står för 99,9% av all matlagning och bakning i vårt hem, men ibland blixtrar det till. Varför fick sambon då plötsligt för sig att baka julekakor? Vadslagning! (dock utan betting). Lina lovade att baka saffransbiscotti innan den 23 dec i år, vilket för mig var helt chockerande men på ett positivt sätt. Så plötsligt var dagen här, Lina åkte och handlade ingredienser till biscottireceptet och ett par timmar senare låg dom där, nybakta och väldoftande. Lysande! Världens enklaste recept är det också, vassegoa, bara att testa!
Saffransbiscotti ca 40 st
150 g sötmandel
75 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3 ägg
0,5 g saffran
7 dl (420 g) vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 200˚C. Hacka mandel grovt. Rör smör, socker och saffran poröst med elvispens vispar. Tillsätt ägg, ett i taget under tiden du vispar. Blanda samman vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och mandel och rör ner det i smeten. Vispa på lägsta hastighet tills allt är blandat, inte längre. Tag upp degen på mjölad köksbänk och rulla den till två längder som är lika långa som plåten. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Baka längderna i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut plåten. Sänk värmen till 120˚C. Låt längderna svalna lite och skär dem sedan i långa, sneda bitar. Lägg tillbaka dem på plåten med snittytan uppåt och torka dem i ugnen i ca 30 minuter eller tills de är torra.

3 kommentarer:

Alfred & Hilding sa...

Jag e stolt å nöjd!

Anonym sa...

Det ska du vara! Jag hoppas att vi hinner smaka när vi kommer på besök :). Kram

Anonym sa...

Jag brukar baka Leilas saffransskorpor, jättegoda de med, men dina är nog snäppet värre:-)! Ska genast testa. Superfin blogg förresten:-)!!