tisdag 23 december 2008

Blomkål & basilkasoppa med kyckling


En bra uppladdning inför vad som komma skall i morgon, kan nog bli en del fett & socker imorgon.
Ganska lätt middag (om man räknar kalorier) men väldigt god. Blomkål & basilika funkar finfint ihop, kycklingen blev över från igår och har en lättrökt smak, en riktigt bra kombo!

Soppan:
1 huvud blomkål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 kruka basilika
1 dl vitt vin
Grädd/mjölk så att det täcker grönsakerna i grytan
Ca 3 msk Kycklingfond Touch of Taste
Grovhacka grönsakerna och fräs i lite olivolja. Slå på vinet & grädd/mjölken, låt sjuda tills blomkålen känns mjuk. Mixa i blender till en slät soppa. Smaka av med fonden och nymald svartpeppar, samt tillsätt den tärnade lättrökta kycklingen, ca 1 bröst. Ringla över en god olivolja vid servering!

Något som är riktigt dåligt är min blender, Kitchenaid. Den tackade för kaffet i lördags så pass att jag fick beställa en reservdel á 200 spänn! Den lilla gummigrejen som driver kniven pajade och därmed var den värdelös. Min mixerkanna sprack i somras, som tur var har jag en "svärmorsbror" (heter det så?) som kunde hjälpa mig att limma den med ett väldigt starkt lim som han använder till sina segelflyg, så nu spricker inte den på ett tag...hoppas jag. Nästa mixer/blender blir inte en Kitchenaid, har tappat lite förtroende för dom.


Imorgon på självaste dopparedagen blir det ett par tips till revbenen och vad man kan servera därtill!

1 kommentar:

Alfred & Hilding sa...

Var det lätt som en plätt å en lite trivsam eftermiddagspysselgrej å laga mixern med den lilla fina reservdelen?