måndag 2 februari 2009

Färsk pasta på 10 min!


Nu ska ni få världens bästa pastadegsrecept. Inga tokerier med att göra kratrar i mjölet på bakbordet och kleta ihop med vatten och ägg efterhand! Här mäter vi upp i en degblandare och vevar ihop samtliga tre ingredienser i ett svep. Kör på låg hastighet ca 5-6 min till en smidig fast deg. Låt degen vila i rumstemp. ca 15 min. Jag gjorde mina armhävningar under tiden....
Kavla degen tunt i en pastamaskin, var noga med att mjöla degen efter varje valsning. Skär pastan i valfri storlek och låt ligga på ett smörpapper innan det är dags att koka! Koka i den klassiska Italienska salt/pasta/vatten-blandningen som lyder:10-100-1000 dvs 10 g salt 100 g pasta 1000g vatten. Blir alltid perfekt sälta! Koka al dente, tiden beror på pastasorten. Servera med favoritpastasåsen. Jag serverade med en klassisk carbonara smaksatt med kapris, hyvlad parmesan och rostade pinjenötter, världsklass!!
Pasta till ca 8 pers
400 g vetemjöl, ekologiskt Saltåkvarn
4 st ägg från frigående höns
4 msk vatten från kranen

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah, tänk att du har allt precis när vi behöver det!!!! Köpte pastamaskin i förra veckan så i eftermiddag prövar vi ditt pastarecept, jag återkommer om det blev fiasko eller succé. Däremot så har inte ditt recept just med det att göra utan om vi misslyckas så är det skit bakom maskinen!!!
//Gabriella