måndag 9 februari 2009

Bulgursallad med rostade hasselnötter och citrusvinägrette!


Hade förmånen att bjuda min käre sambo och hennes vänner på middag i lördags och nu (inte helt oväntat :-) vill sällskapet ha receptet på skapelsen. Ska försöka återskapa receptet så gott jag kan, körde nämligen väldigt mycket på känsla...

Grunden i salladen är bulgur som jag kokte i vatten smaksatt med Kycklingfond Touch of Taste, ett bra sätt att få en roligare smak på pasta, ris, potatis m.m

Salladen smaksattes med en citrusvinägrette, gör en grundvinägrette men byt ut vinägern mot färskpressad saft från citron, lime och apelsin, balansera smaken med honung. Använd gärna finrivet skal från citrusfrukterna för att boosta smaken ännu mer. En god kombination till citrusfrukter är nötter och fröer, så jag rostade pumpakärnor och hasselnötter i en torr panna och vände ner i vinägretten! Salladen innehöll också kyckling, tärnad honungsmelon, lättkokta sockerärtor, mangoldskott, babyspenat, rostade cocktailtomater, fetaost, oliver, finstrimlad purjo. Tror att detta var allt, välj grönsaker efter säsong och handla lokalt! Som ni ser lyckades jag inte välja en enda grönsak som går att odla i Sverige eller för den delen lokalt just nu, man kan inte alltid leva som man lär....Lycka till!!

Inga kommentarer: